Østrup Skeby Gerskov Kirke Hellevad-Egvad Sogne

Vielse

Nogen tror og tænker, at

et stort bryllup fejres i kirken og

et lille bryllup klares på rådhuset.

Det er ikke rigtigt.

Hvis man ønsker at holde et bryllup, stort eller småt, er kirken altid til rådighed og det er gratis.

Første henvendelse skal ske til sognepræsten i det sogn, hvor vielsen ønskes foretaget.

Her skal aftales et tidspunkt og en kirke for vielsen.

Ved en samtale før vielsen gennemgås vielsesritualet og forløbet af vielsesgudstjenesten.

Parret må meget gerne foreslå tre-fire salmer. Se evt. www. dendanskesalmebogonline.dk

Før samtalen med præsten:

Sognepræsten skal have en prøvelsesattest, for at kunne vie parret.

Derfor skal man, gennem borger.dk, udfylde en ansøgning og sende den videre til den kommune, hvor en af parterne bor, for at få udstedt en prøvelsesattest.

Den attest er en dokumentation for, at parterne opfylder ægteskabslovens betingelser for at indgå ægteskab.

Attesten er gyldig i 4 måneder, så man skal ikke få den udstedt for tidligt.

Prøvelsesattesten skal sendes til sognepræsten i god tid før vielsen.

Navneændring:

Hvis man ønsker navneændring i forbindelse med vielsen, skal man søge om det i god til.

Er man født i Sønderjylland skal man, gennem borger.dk, udfylde en ansøgning og sende den videre til kommunen.

Hvis man er født andre steder i landet skal man henvende sig gennem borger.dk, og sognepræsten, får automatisk besked om den ønskede navneændring.

Navneændring er gratis for begge parter i forbindelse med vielse.

Udgifter

Vi vil gerne gøre opmærksom på, at vielsen i kirken ikke koster noget,

fordi der jo er betalt kirkeskat.

Ved vielsen deltager en organist, en sanger og en kirketjener/ graver.

Evt. pyntning af kirken skal aftales med graveren ved den pågældende kirke.

Særlig pyntning skal man selv betale.

Hvis der skal medvirke musikere udover det sædvanlige skal man også selv betale.

Se oplysninger under kontakt.

Se endvidere www. borger.dk

Se endvidere www.folkekirken.dk